Activitățile educative sunt cele mai indicate pentru dezvoltarea talentelor și a elementelor inteligenței emoționale. Copii au nevoie să fie expuși la diverse situații, astfel încât părinții să le poată observa talentele sau nevoile de a-și îmbunătăți unele abilități.
Mai jos, vă prezentăm câteva idei de jocuri ( pentru copii de 5 – 7 ani) care pot stimula creativitatea, încrederea în sine, vorbirea în public.
- Concurs de desene rapid
- Fiecare participant va lua mai multe coli albe. Începe concursul. Fiecare deseneaza pe foaie în 20 secunde. Desenul cel mai frumos, cel mai interesant, etc, este cel câștigător.
- Copilul meu – antrenor de fitness
- Copilul este cel care va fi antrenorul de fitness și va indica celor mari ce exerciții fizice să efectueze. Copilului i se va spune ce autoritate are, că părinții vor face după el. Copilul va fi încurajat să transmită indicații în timp ce face mișcările el însuși.
- Ședința de bune maniere
- Copilul își va alege un rol iar părintele/părinții alte roluri, de exemplu: prințul, prințesa și încă un musafir, etc.
- În funcție de nivelul de cunoștințe al copilului, se poate improviza o vizită la cineva acasă sau părintele va învăța copilul câteva reguli de baza, înainte de aceasta ”sceneta”(de preferat cu o zi/două înainte).
- Geografie cu atlas și glob pământesc
- Jocul se desfășoară astfel: copilul va extrage câte un bilețel dintr-un săculeț. Pe bilețel e scris numele unui continent ( de exemplu). Copilul trebuie să localizeze continentul pe atlas, sau pe o hartă tip planșă, iar apoi pe globul pământesc.
- Comunicare nonverbală pentru copii
- Mai întâi întrebați copilul: Prin care organ sau parte a corpului comunicăm noi, oamenii? De regulă, copilul va răspunde ”prin gură”. Apoi trezește-I interesul spunându-i că noi, oamenii comunicăm și prin alte părți ale corpului. Invitați-l la joc. Spune-i să încerce să vă transmită un mesaj cu ochii, cu mâinile sau cu ce alege el. Și dvs. veți interpreta ce spune.
- Jocul este o ocazie minunată să discutați cu copilul despre cum noi ”auzim” și ”înțelegem” ce spune celălalt în funcție de ce avem noi în minte în acel moment. Și că, cel mai bine ar fi să ne folosim toate simțurile, să fim atenți și la alții la comunicarea nonverbală și astfel să înțelegem mai bine mesajele altora.
Iată un exemplu de cum s-ar putea derula acest joc al comunicării nonverbale:
Copilul intrat in jocul comunicării îî face mamei un SEMN CU OCHII, rotindu-i.
– Mami, ghicește, ce am zis?
– Draga mamei, ai zis că o muscă se învârte pe aici și nu mai vrea să plece! Am ghicit?
– Nu, mami, am zis că te iubesc. ”
Ce s-a întâmplat în mintea mamei? În bucătărie, locul scenei, tocmai a făcut câteva tururi bune de spațiu, o muscă enormă, care într-un final a ieșit pe fereastra deschisă. Prezența sa a fost suficientă pentru ca mama copilului să se gândească l”Unde s-a asezat musca? A atins mâncarea? Dacă rămâne în casă, acum că e târziu, mâine dimineață ne va bâzâi? Lasă microbi! Aoleu, cum o scoatem afara?
Acest joc deschide o discuție interesantă despre atenție, gândurile noastre și cum ne influențează cee a ce gândim într-un moment, felul în care interpretăm gesturile altora.
Simulările, scenetele, jocurile de rol, jocurile de cuvinte, jocurile care implică comunicare verbală, prezentare în fața altora, descoperirea unor mistere sunt foarte antrenante și plăcute de micii cercetători.
Lumea copiilor noștri va fi diferită de lumea în care am crescut noi. Dacă noi, părinții, înțelegem acest lucru, vom căuta idei și modalități de a ne susține copiii în dezvoltarea unor abilități adecvate societății viitorului.